Stap 9

Bespreek de breingraafmomentjes met de leerlingen

In de fiches in vorige stappen zag je al elementen van de nabespreking. In deze stap lees je waar de rijkdom van deze bespreking zit, en hoe je de bespreking via een bepaalde steeds terugkerende structuur kan aanpakken.

15 min. lees- en werktijd

Wat onderzoek leert

Het oplossen van toepassingen is een complexe vaardigheid, en ook het  aanleren van deze vaardigheid is niet evident. Er zijn alvast enkele belangrijke adviezen hierbij.

Placeholder

Inzicht

Een rijk onderwijsleergesprek biedt kansen om leerlingen de opgave te leren analyseren, de methodes te modeleren en te reflecteren op het oplossingsproces.

Een rijk onderwijsleergesprek is een krachtig middel in functie van taalontwikkelend lesgeven.

Toegepast in breingraafmomentjes

Nadat leerlingen aan de slag gingen met de opgave zal je via een onderwijsleergesprek ondersteund op het bord nabespreken. Hieronder vind je een leidraad waarin de elementen die eerder genoemd werden verwerkt zijn (klik hier voor downloadversie).

Aan de slag in jouw klas

Bekijk de structuur van het onderwijsleergesprek.

Welke aspecten zal je in de verf zetten tijdens de nabespreking van de opgave(s) van het breinmomentje dat je opstelde?

Ben je nog op zoek naar input voor je wiskunde-onderwijs? De publicatie ‘Leer ze Rekenen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs’ geeft je vast en zeker input. Je kan deze publicatie gratis downloaden op deze website.

ID: block_61b207c4094af

Proficiat, je hebt het hele leerpad doorgenomen. Veel succes met de wiskundige breinwerken!